خدمات خودرو
موضوعات داغ

تعمیر جلوبندی

یکی از دلایل خرید خودروهای چون بنز ، بی ام و ، تویوتا ، لکسوس ، آئودی ، هیوندا ، کیا ، نیسان و … در کشور ما، خوش دستی یا هندلینگ یا تعمیر جلوبندی این گونه خودروها می‌باشد.

این ویژگی رانندگی را برای رانندگان لذت‌بخش‌تر و برای سرنشینان ایمن‌تر می‌کنند.

کیفیت تعلیق خودرو یا همان جلوبندی ارتباط مستقیم با سیستم تعمیر جلوبندی خودرو دارد.

هرچه این سیستم با کیفیت‌تر باشد لذت رانندگی هم لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

به طبع با خرید این خودروها و با توجه وجود فشار زیاد بر روی سیستم تعلیق و تعمیر جلوبندی خودرو در هنگام رانندگی، نیاز به سرویس و تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو در تعمیرگاه تخصصی ماشین خارجی که بتوان به آن اعتماد کرد، حس می‌شود.

همچنین با توجه دقت و کیفیت ساخت این ماشین‌ها، تعمیر جلوبندی ماشین خارجی نیازمند استاد کارانی است که علاوه بر مهارت بالا، از این خودروها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن‌ها شناخت کامل و کافی داشته باشند.

به خاطر همین سپردن کار به افراد نابلد خساراتی جبران‌ناپذیر از جمله افت شدید خودرو را در بر خواهد داشت.

تعمیر جلوبندی خودرو یا جلوبندی سازی

 

تعمیر جلوبندی خودرو : یکی دیگر از بخش های تخصصی موجود در دایرکتینو بخش تعمیر جلوبندی خودرو است. جلوبندی به بخش جلویی و زیرین خودرو گفته می شود که وظیفه تعلیق خودرو، کاهش لرزش خودرو هنگام رانندگی روی سطوح ناهموار و انتقال حداقلی این تکان ها به اطاق خودرو را بر عهده دارد. کمک فنرها که بخش اصلی تعمیر جلوبندی خودرو را تشکیل می دهند، در واقع نقش ضربه گیر را بازی می کنند و به کاهش فرسودگی و مشکلات مربوط به جعبه فرمان، دیفرانسیل، گیربکس، سیبک های فرمان خودرو و … کمک می نمایند. کیفیت تعلیق خودرو یا تعمیر جلوبندی به طور مستقیم به سیستم جلوبندی خودرو مربوط می شود و هر چقدر کیفیت سیستم جلوبندی بهتر باشد لذت و کیفیت رانندگی نیز بیشتر خواهد بود.

جلوبندی خودرو شامل قطعاتی همچون فنر و کمک فنرهای جلو، اکسل، سیستم تعلیق جلو، میل موجگیر، سیستم چرخ ها، بلبرینگ و توپی چرخ ها، طبق و.. است. هر یک از این بخش ها ممکن است دچار خرابی و فرسودگی شده و مشکلاتی را سبب گردند. از جمله مشکلات مربوط به تعمیر جلوبندی خودرو و علایم آن عبارتند از: لرزش فرمان خودرو به دلیل بالانس نبودن چرخ ها و خرابی بلبرینگ، انحراف خودرو به یک سمت به دلیل اشکال در اتصالات فرمان و تنظیم نبودن زوایای چرخ ، گیج زدن خودرو به دلیل شل بودن میله تعادل، وجود سرو صدای نامتعارف هنگام عبور از موانع و یا سوت زدن چرخ ها.

تعمیر جلوبندی خودرو چیست ؟

 

جلو بندی خودرو بخش مهمی از خودرو می باشد.که مراکزی برای تعمیر آن به صورت تخصصی وجود دارد و افرادی که در این  مراکز تعمیر جلوبندی سازی کار می کنند دارای مهارت بالایی هستند چون که جلوبندی خودرو از مهمترین بخش های خودرو است  در کنترل ماشین نقش اصلی را دارد.

جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیر خودرو گفته می شود.که وظیفه جلوبندی خودرو این است که باعث راحتی در رانندگی و تعلیق خودرو در هنگام حرکت خودرو می شود.و باعث می شود خودرو از جاهای ناهموار شود.سیستم تعلیق در خودرو با سیستم جلوبندی یکسری تفاوت هایی دارد.سیستم تعلیق شامل کمک فنر و چرخ های عقب خودرو می باشد.اما تعمیر جلوبندی فقط شامل قسمت جلوی خودرو می شود مانند فرمان و میل فرمان.

چرخ های جلو باعث هدایت خودرو به طرفین می شود.سیستم تعلیق در جلو خودرو مهم تر از عقب خودرو می باشد.

 

جلوبندی خودرو از چه قسمت ها و اجزایی  تشکیل می شود ؟

 

تعمیر جلوبندی خودرو اجزای مختلفی تشکیل شده است که مشکل در این قطعات و ناهماهنگی و خرابی در هریک از این قطعات باعث اشکال در هنگام رانندگی می شود که می تواند خطر های جبران ناپذیری به بار بیاورد .

 

اجزا و قطعات جلو بندی خودرو شامل

 

سیستم فرمان

سیستم تعلیق در جلو

اکسل

سیبک ها

فنر و کمک فنر های جلو

سگ دست و شغال دست

طبق

میل تعادل و میل موجگیر

بلبرینگ و توپی چرخ ها

سیستم چرخ ها

رام

چه علائمی نشان دهنده ی خرابی جلوبندی خودرو می باشد ؟

 

*جلو بندی در تعادل خودرو نقش خیلی مهمی دارد.هنگامی که تعمیر جلوبندی خودرو باعث خرابی و مشکل می شود راننده به راحتی می تواند تشخیص دهد که تعمیر جلوبندی دچار آسیب شده است.این علائم شامل:

*فرمان خودرو در سرعت های مختلف به دلیل اینکه چرخ ها بالانس نیستند و به علت مشکل در سیبک ها بوجود می آید.

*هنگامی که از دست انداز و مانع های بلند عبور می کنیم صداهای زیادی از خودو به گوش می رسد که به علت خرابی در کمک فنر و میل تعادل ایجاد می شود.

*صداهایی مانند سوت از چرخ خودرو در هنگام دور زدن از پیچ جاده ها به علت خرابی در بلبرینگ چرخ ایجاد می شود.

*کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای مدتی یک مسیر مستقیم می رود ایجاد می شود.

*انحراف و کج شدن خودرو به طرفین جاده از نشانه های خرابی و مشکل تعمیر جلوبندی خودرو می باشد

میل موجگیر یا میل تعادل

میل تعادل یک میله ای چرخان در خودرو می باشد.که توزیع نامتقارن جرمی به علت نیروی گریز از مرکز و بالانس نبودن باعث تعمیر جلوبندی لرزش می شود.که این باعث ارتعاش و لرزش موتور می شود که در آن سامانه لرزه گیر موتوروجود ندارد

سینی

ظرفی می باشد که مسطح می باشد و دارای لبه کوتاه با عمق کم می باشد. تعمیر جلوبندی چون سینی مسطح است برای جلوگیری کردن از لرزش به کار می رود.سینی انواع گوناگونی دارد.سینی های مستطیل و بیضی شکل کاربرد بیشتری دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.جنس سینی ازفلز می باشد.این فلزات از نوع پلاستیک،چوب،ملامین می باشد.

سگ دست و شغال دست

سگ دست لولایی است که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان به کار می رود.که محور آن سیبک می باشد.وظیفه سگ دست نگه داشتن چرخ ها می باشد.

دیسک ترمز و فرمان خودرو و چرخ ها ، اجزایی هستند که به سگ دست خودرو بسته شده اند .

سیبک فرمان خودرو به شغال دست متصل است .میل کمک خودرو نیز به شغال دست وصل است به کمک دو پیچ و میل فرمان خودرو این اتصال برقرار می شود.

تعمیر جلوبندی

کمک فنر

کمک فنر در نزدیکی چرخ خودرو ها قرار دارد.تا اگر نوسانی در فنر ها وجود دارد را مورد کنترل قرار دهد .

کمک فنر یک سرش به اتاق خودرو وصل است و سر دیگر کمک فنر به قطعه از سیستم تعلیق وصل است .

حرکات فنر باعث افزایش دادن  و کاهش دادن طول کمک فنر می شود.

کمک فنر ها انواعی دارند که شامل

کمک فنر هیدرولیکی

کمک فنر گازی

کمک فنر تلسکوپی

کمک فنر اهرمی

تعمیر جلوبندی

فنر ها

مهمترین بخش سیستم تعلیق فنر می باشد. تعمیر جلوبندی ضربه هایی که به چرخ خودرو وارد می شود به فنر انتقال داده می شود.و باعث می شود مستقیم به اتاق خودرو وارد نشود.

فنرها انواع مختلف دارند که شامل

فنر لول

از پیچیدن یک میله که مقطع آن میله دایره ای می باشد به دور یک استوانه شکل می گیرد.

فنر تخت

این نوع فنر ها انعطاف پذیر هستند.تعمیر جلوبندی

و تعدادی فنر تخت روی همدیگر قرار می گیرند که اندازه های مختلف دارند. تعمیر جلوبندی از این نوع فنر در چرخ عقب خودرو استفاده می شود.

فنر پیچشی

خاصیت این نوع از  فنر پیچش آن ها می باشد.و دارای خاصیت انعطاف می باشد تعمیر جلوبندی .ضربه هایی که به چرخ وارد می شود در اثر پیچش این نوع فنر ها به حرکات نوسانی تبدیل می شود.در چرخ عقب از این نوع فنر بکار برده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
موبایل مسیریابی تلفن