بلاگ

آشنایی با اتاق خودرو

 

تمامی اجزا و قطعات کوچک و بزرگ خودرو ، در داخل و یا بر روی اتاق خودرو نصب می شوند ، اتاق خودرو بسیار گسترده و پیچیده می باشد ، به همین علت ، قسمت های مختلف آن را در بخش ها و صفحات مجزا تقسیم بندی کرده و شرح داده ایم ، در این صفحه ، مرور کلی در رابطه با اتاق خودرو خواهیم داشت.

ابتدا از شاسی شروع می کنیم ، شاسی دقیقا مانند اسکلت خودرو می ماند ، قطعه ای یک پارچه و مستحکم که وظایف سنگینی بر عهده دارد ، در شکل زیر یک مدل شاسی خودرو را مشاهده می کنید.

سیستم تعلیق ، چرخ ها ، فرمان و اکسل بر روی شاسی نصب می شوند ، در شکل زیر همانطور که می بینید اجزای سیستم تعلیق با رنگ سبز ، اجزای فرمان (که روی شاسی نصب می شوند) با رنگ زرد ، اکسل با رنگ قرمز و چرخ ها بدون رنگ خاصی بر روی شاسی نصب شده اند.

بعد از نصب اجزای اصلی مانند سیستم تعلیق ، بدنه ، موتور و … قطعات مختلف برقی ، مکانیکی و تزئینی مثل چراغ ها ، رودری ها ، شیشه ها ، صندلی ها و … در محل خود نصب می شوند و تشکیل خودروی کامل را می دهند.

تعمیرگاه ماشین خارجی

در بسیاری از خودروهای سواری جهت کاهش وزن ، مصرف سوخت و دلایل مختلف اقصادی دیگر ، خودرو را بدون شاسی تولید می کنند و اجزایی که روی شاسی نصب می شدند را به جای نصب بر روی شاسی ، بر روی بدنه خودرو نصب می کنند ، البته در چنین خودروهایی سطح زیرین بدنه را محکم و مستحکم تر از سایر قسمت های بدنه می سازند چون این قسمت بدنه می بایست وظیفه شاسی را انجام دهد باید مقاومتی به اندازه مقاومت شاسی داشته باشد ، در شکل زیر قسمت زیرین بدنه با رنگ قرمز نشان داده شده ، همانطور که می بینید شکلی شبیه شاسی دارد و دارای ضخامت و مقاومت بیشتر می باشد.

 

خودروهای تصادفی، تعمیرات غیر اصولی و فروش آنها به عنوان خودروی سالم و بيرنگ یکی از معضلات عمده بازار خرید و فروش خودرو است كه ضررهاي جبران ناپذيري را به اقتصاد و خريدار و فروشنده وارد مي كند.

در یک تصادف رانندگی، بخش‌هایی مانند بدنه، سازه اتاق یا شاسی، قطعات سیستم تعلیق و اکسل‌ها بيشر آسيب را مي بينند و بعد از هر تعمير بايد بازرسي شوند تا مشخص شود كه تعمير به درستي انجام شده است. اتاق خودرو يكي از بخش هاي مهم خودرو بوده كه نبايد آن را ناديده گرفت.

براساس ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمايي و رانندگی مصوبه سال ۸۹ ، تعويض خوسرانه اتاق خودرو ممنوع بوده و مشمول مجازات خواهد بود. تعويض خودسرانه اتاق خودرو پيگرد قانوني دارد و پليس فرد خاطي را به دايره آگاهي ناجا معرفي خواهد كرد.

عوامل ایجاد صدا در داخل خودرو

وقتی از دلایل ایجاد صداهای داخل خودرو حرف می‌زنیم می‌توانیم آن‌ها را در سه عامل کلی دسته‌بندی کنیم:

صداهایی که مربوط به موتور و دیگر قسمت‌های مکانیکی خودرو است

در برخی موارد جلوبندی ماشین با مشکل روبرو میشود که باید به تعمیر جلوبندی مراجعه کرد

صداهای مربوط به جاده که از طریق لاستیک‌‌ها، در نهایت به اتاق خودرو منتقل می‌شوند

سر و صداهای باد و عوامل محیطی که از بیرون خودرو به داخل اتاق نفوذ می‌کنند

توجه به هر سه عامل بالا برای کاهش صداهای اتاق خودرو، از اهمیت لازم و کافی برخوردار است. روش‌های تعمیری که به حذف صداهای موتور خودرو و دیگر بخش‌ها مربوط می‌شود نیازمند تخصص کافی است.

کاهش تاثیر عوامل جاده‌ای نیز به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد که در هر مدل خودرو متفاوت است و تسلط به آن برای همه‌ی افراد امکان‌پذیر نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم در اینجا مرور کوتاهی بر دو دسته‌ی اول داشته باشیم و سپس بر راه‌های کاهش صدای اتاق خودرو با عوامل محیطی مثل باد تمرکز کنیم.

شاسی خودرو چیست؟

به گزارش همراه مکانیک هر خودرو صرف نظر از نوع و مدل آن، از سه قسمت تشکیل شده است: بدنه، پیشرانه و شاسی. شاسی خودرو یک چارچوب است که از فولاد سخت ساخته شده و در حالت عادی قابل مشاهده نیست.

قسمت‌های داخلی خودرو شامل پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، فنربندی، سیستم ترمز و سیستم فرمان روی شاسی نصب می‌شوند. می‌توان گفت شاسی یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو و اسکلت اصلی آن است.

یک شاسی خوب مشخصاتی دارد که از جمله آنها می‌توان به حجم کم، سبکی، استحکام، تحمل فشار و ضربه، مقاومت در برابر خوردگی و انتقال کمترین لرزش و صدا به اتاق اشاره کرد.

اهمیت شاسی در خوردو از این جهت است که در صورت بروز تصادف‌های سنگین، از آسیب جدی خودرو و سرنشینان جلوگیری می‌کند.

علائم مشکلات شاسی خودرو

افراد عادی امکان بازدید شاسی خودرو را ندارند و حتماً باید به کارشناس مراجعه کنند تا بازدید در چاله‌های مخصوص انجام شود. اما مشکلات شاسی خودرو را از طریق علائم آن هم می‌توان شناسایی کرد.

انحراف فرمان

یکی از عوارض مشکلات شاسی خودرو انحراف فرمان است. اگر خودرو انحراف فرمان دارد، اولین جایی که باید بررسی کنید، سیستم چرخ و فرمان است. در صورتی که در چرخ و فرمان ایرادی مشاهده نکردید، لازم است شاسی خودرو را بررسی کنید.

امیدواریم با انجام این روش‌ها موفق به کاهش صداهای مزاحم و آزاردهنده‌ی اتاق خودروی خود شوید. لطفا ما را از نتیجه‌ی کار خود باخبر کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایل مسیریابی تلفن