نمونه کارها

تعمیر سیمکشی مورانو 2008

تعمیر سیمکشی مورانو 2008

سیم کشی یا همان توزیع کننده برق خودرو، سومین عضو و حیاتی ترین عضو سیستم برق خودرو می باشد. در مطلاب قبلی به طور کامل سیستم برق خودرو را تشریح کردیم. متوجه شدیم که سیستم برق خودرو از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:

تولید کننده برق
ذخیره کننده برق
توزیع کننده برق
کنترل کننده برق
مصرف کننده برق
سیم کشی خودرو

تعمیر سیمکشی مورانو 2008

همانطور که مشاهده نمودید سیم کشی خودرو سومین عضو از اجزای سیستم برق خودرو می باشد. در بالا اشاره شد که حیاتی ترین بخش سیستم برق خودرو می باشد.

حالا شاید برای شما سوال ایجاد شود که چرا سیک کشی خودرو تا این اندازه اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم برق خودرو مانند سیستم خونرسانی در بدن انسان است.

زمانی که در سیستم خونرسانی خون تازه توسط قلب پمپاژ می شود، وظیفه رساندن خون تازه به بافت های مختلف بدن بر عهده رگ ها می باشد. سیم کشی خودرو دقیقا رگ های حیاتی سیستم برق خودور می باشد.

سیستم برق خودرو

تصور کنید برق توسط دینام تولید شده باشد و یا در باتری ذخیره شده باشد. اما نتوانیم برق تولید شده و یا ذخیره شده را به مصرف کننده های برق در خودرو برسانیم. در نتیجه حیاتی ترین و پیچیده ترین بخش در سیستم برق خودرو، سیم کشی خودرو یا همان توزیع کننده برق خودرو می باشد.

تعمیر سیمکشی مورانو 2008

اجزای اصلی سیم کشی خودرو

سیم کشی خودرو یکی از پیچیده ترین اجزای سیستم برق خودرو می باشد. در نتیجه اجزای مختلفی دارد. در این بخش اجزای اصلی سیم کشی خودرو را بررسی می کنیم. اجزای اصلی سیم کشی خودرو عبارت است از:

سیم ها
فیوز ها
اتصالات

شاید اجزای سیم کشی خودرو بسیار ساده باشد. زیرا در هر دستگاه الکترونیکی این اجزا وجود دارد. اما در سیم کشی خودرو همین اجزا ساده نقس بسیار مهمی دارند. زیرا برق تولید شده برای کارایی خودرو را به مصرف کننده های سیستم برق خودرو می رسانند.

1.سیم ها
سیم ها از زمانی وارد زندگی بشری شدند که انرژی الکتریکی جز اصلی سبک زندگی انسان امروزی شده است. سیم ها اگر نباشند زندگی بشری مختل می شود. سیم ها در سیستم برق خودرو هم به همین اندازه اهمیت دارد. سیم های موجود در سیم کشی خودرو ویژگی های منحصر به فردی دارد. اما با تمام این توضیحات وطیفه اصلی سیم ها در سیستم برق خودرو انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال و از همه چیز مهم تر رساندن برق تولید شده و یا ذخیره شده در باتری به اجزای دیگر سیستم برق خودرو برساند. عوامل موثر در انتخاب سیم مناسب در سیم کشی خودرو عبارت است از:

طول
سیم ها دارای مقدار مقاومت مشخصی در هر متر می‌باشند و این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند؛ به عبارت دیگر، هرچه طول سیم بیشتر باشد، مقدار مقاومت نیز افزایش می‌یابد. با افزایش میزان مقاومت، انرژی بیشتری نیز به صورت گرما هدر می‌رود و همین گرما، شدت جریان مجاز را کاهش می‌دهد؛ چرا که سیم طوری طراحی می‌شود که گرمای تولید شده سبب ذوب شدن عایق نشود.

جنس
سیم های مورد استفاده در صنایع خودروسازی عموما از رشته های مسی مرغوب ساخته می‌شوند. هرچه کیفیت رشته ها بیشتر باشد، مقاومت کمتر شده و در نتیجه جریان بیشتری از سیم عبور می‌کند. شایان ذکر است، جنس مس مورد استفاده نیز، بر میزان مقاومت سیم تاثیر بسزایی دارد.

سایز
سایز سیم رابطه معکوسی با میزان مقاومت آن دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه سایز سیم بیشتر باشد، مقاومت کمتری در برابر عبور جریان از خود نشان می‌دهد؛ برای مثال، سیم سایز 16 در مقایسه با سیم سایز 24، دارای مقاومت بیشتری است.

نحوه سیم‌پیچی
نحوه سیم‌پیچی تاثیر بسزایی بر میزان گرمای اتلاف شده دارد. برای مثال، اگر در یک سیم‌پیچ 50 رشته سیم در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، در مقایسه با زمانی که تنها یک رشته وجود دارد، شدت جریان کمتری از آنها عبور می‌کند. بدین ترتیب، با پیشرفت تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع خودروسازی و افزوده شدن وسایل جدید به خودروها، تعداد سیم ها نیز بیشتر می‌شود و همین امر، انتخاب سیم های درست را با پیچیدگی بسیاری روبرو می‌کند.

2.فیوز ها
بعد از سیم ها فیوز ها هستند که نقش اصلی را در سیم کشی برق خودرو ایفا می کنند. وظیفه اصلی فیوز ها در سیم کشی برق خودرو محافظت از سیم های متصل شده به آن ها می باشد. برای مثال، اگر شدت جریان زیادی به صورت ناگهانی به سمت رادیوی خودرو روانه شود، فیوز با پریدن و قطع کردن جریان از سوختن رادیو جلوگیری می‌کند؛ در حقیقت، فیوز با قطع کردن جریان از سیم های متصل شده به آن محافظت می‌کند. بسیاری از فیوزهای مورد استفاده در خودروهای امروزی از اتصالات دو تیغه و یک محفظه پلاستیکی حاوی سیم رسانا تشکیل شده‌اند. در سیم‌کشی خودرو فیوزهایی نیز وجود دارند که از آنها با عنوان اتصالات ذوب شونده یاد می‌شود. سیم رسانای داخل فیوز از جنس سیم لحیم بوده و به همین دلیل، از نقطه ذوب پایین تری برخوردار است.

بررسی فیوزها
فیوزها باید به صورت دوره ای چک و بررسی شوند. زیرا گاهی امکان دارد اگر به موقع تعویض نشوند می تواند خسارت جبران ناپذیری به سیستم برق خودرو وارد کنند. در صورتی که با کمترین قیمت می توان فیوز خراب را عوض کرد و از خسارت جبران ناپذیر پیش گیری کرد. در نتیجه بررسی و چک کردن فیوز ها بسیار مهم و ضرور ی است. مطمئن ترین و قابل اعتمادترین روش جهت چک کردن فیوزها، خارج کردن فیوز از محل خود و متصل کردن یک جریان سنج به دو تیغه آن می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر هنگامی که فیوز در جای خود قرار دازد این کار را انجام دهید، جریان از مسیری غیر از فیوز به جریان سنج وارد می‌شود. در بسیاری از مواقع شما می‌توانید با نگاه کردن به فیوز، متوجه پریدن و سوختن آن بشوید.

3.اتصالات
اتصالات سومین بخش از سیم کشی خودرو می باشد. امروزه و با پیشرفت علم الکترونیک اتصالات یا همان سوکت ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کردند. زیرا راه اتصال سیستم سیم کشی برق خودرو به دستگاه های مصرف کننده، سوکت ها و اتصالات می باشد. این اهمین به قدری زیادی است که اگر اتصالات و سوکت ها وجود نداشته باشد تعمیر قطعات و سیستم برق خودرو تقریبا غیر ممکن است. در هر قسمت قابل تعویض از خودرو که سیم پیچ ها به آن متصل شده‌اند یا از داخل آن عبور کرده‌اند، باید از این اتصالات استفاده شود تا امکان تعویض قطعه فراهم شود. گفتنی است، هر یک از این اتصالات می‌تواند بیش از 100 رشته سیم را داخل خود جای دهد. در گذشته، اتصالات نامطمئن سبب بروز مشکلات الکتریکی بیشماری می‌شدند؛ اتصالات باید علاوه بر ضد آب و ضد زنگ بودن، اتصال الکتریکی خوبی نیز ایجاد کنند.

اجزای مهم سوکت ها
سوکت ها یا همان اتصالات طراحی و ساخت پیچیده ای ندارند. اما به دلیل کوچک بودن آن ها زراحی ظریف و دقیقی دارد. اجزای اصلی سوکت ها عبارت است از:

پوسته سوکت: پوسته سوکت بخشی ظریف و پیچیده است و گیره تعبیه شده در قسمت بیرونی آن، دو نیمه اتصال را به یکدیگر متصل می‌کند. در این قطعه سوراخ هایی برای قرار گرفتن پین ها، خارهای مخصوص قفل کردن پین ها و شیارهایی برای نگهداری واشرهای آب بندی در هنگام ساخت طراحی می‌شود.
پین ها: این قطعات به گونه ای طراحی می‌شوند که با کمی فشار به یکدیگر متصل شده و جریان الکتریسیته را از یک سوی اتصال به سوی دیگر آن هدایت کنند. یک سر پین ها به قسمت لخت سیم و سر دیگر آن به قسمت عایق متصل است و همین امر بیرون کشیدن سیم از داخل پین را دشوار می‌سازد.
نگهدارنده پین: این قطعه پلاستیکی که از قسمت جلو داخل اتصال فرو می‌رود، مقابل خارهای پلاستیکی قرار می‌گیرد و از بیرون آمدن پین ها جلوگیری می‌کنند.
واشرهای آب بندی: واشرهای آب بندی، همان طور که از نامشان پیداست، از ورود آب به داخل اتصال جلوگیری می‌کنند.

تعمیر سیمکشی مورانو 2008 در تعمیرگاه تخصصی تهران پلاس:

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط تهران، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

—————————————————————————–

راه های ارتباطی با تهران پلاس

تلفن: ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۵۷۲۱۳۴۱

اینستاگرام: tehranpluscar@

کانال آپارات تهران پلاس

کانال یوتوب تهران پلاس

—————————————————————————–

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایل مسیریابی تلفن