مقالات

دلیل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت

خاموش‌شدن موتور خودرو در حال حرکت

دلیل خواموش شدن خودرو

خاموش شدن موتور خودرو در حین حرکت یکی از دردسرسازترین ایراداتی است که ممکن است برای رانندگان رخ دهد. در این مقاله، قصد داریم نگاهی به دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت بیندازیم و مهمترین علل توقف ناگهانی خودرو را به اطلاع شما برسانیم.

دلایل کلی خاموش ‌شدن موتور خودرو

در ادامه، به بررسی دلایل عمده دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت می‌پردازیم:

1. فقدان سوخت کافی در پیشرانه

اصولا موتورهای احتراقی جهت انجام وظایف خود همچون هر موجود متحرک دیگری، نیاز به تامین انرژی و خوراک دارند. البته مسلم است که منظور از خوراک یک پیشرانه احتراقی درون‌سوز، آب و غذای مرسوم در موجودات زنده نیست؛ بلکه سوخت فسیلی، خوراک اصلی موتورهای احتراقی را تشکیل می‌دهد و در صورت عدم تدارک به‌موقع و کافی آن، موتور از کار می‌افتد و موجب توقف ناگهانی خودرو خواهد شد. بنابراین، یکی از دلایل اصلی خاموش ‌شدن موتور خودرو در حال حرکت، عدم تامین و ارسال کافی سوخت به سوی محفظه احتراق سیلندر است.

2. عدم تامین هوای مورد نیاز پیشرانه

از همان دوران تحصیل ابتدایی در کتاب علوم تجربی به ما گفته شده بود که هر ماده‌ای جهت سوختن، نیاز به هوا یا اکسیژن دارد و در صورت عدم تأمین این گاز مهم، اصولا دیگر مفهوم سوختن مصداق پیدا نخواهد کرد و چیزی به نام پیشرانه درون‌سوز وجود نخواهد داشت.

بنابراین، تامین هوای مورد نیاز پیشرانه، یکی از اصول بنیادین جهت کارکرد صحیح موتورهای درون‌سوز است و نرسیدن هوای کافی به موتور، یکی دیگر از دلایل اصلی است.

3. عدم تامین انرژی الکتریسیته مورد نیاز سیستم جرقه‌زنی و سوخت‌رسانی پیشرانه

راه‌اندازی یک موتور احتراقی در خودروهای امروزی، نیاز به انرژی الکتریسیته دارد و هر عاملی که ارسال جریان الکتریسیته به سوی بخش‌های برقی خودرو نظیر کوئل و شمع‌های موتور را قطع کند، موجب توقف ناگهانی خودرو و خاموش‌شدن پیشرانه خواهد شد.

دلایل جزئی خاموش‌شدن موتور خودرو

در مطالب فوق، سه عامل اصلی سوخت، هوا و برق خودرو را به‌عنوان دلایل کلی توقف ناگهانی موتور خودرو معرفی کردیم؛ حال در این قسمت دلایل جزئی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. فعال‌شدن سوئیچ اینرسی

یکی از دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت، فعال شدن سوئیچ اینرسی است. سوئیچ اینرسی یک کلید قطع جریان برق است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در هنگام تصادف، انفجار یا ورود ضربات شدید به خودرو، جریان برق منتهی به پمپ بنزین را قطع می‌کند تا مانع از جاری‌شدن سوخت هنگام تصادف و بروز خسارت‌های بعدی ناشی از آن شود.

گرچه این سوئیچ در حالت عادی به‌راحتی فعال نمی‌شود، اما گاهی اوقات امکان دارد که در اثر ضربات و تکان‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده نظیر دست‌اندازها و سرعت‌گیرها، سوئیچ اینرسی فعال شود و موتور خودرو در حال حرکت ناگهان از کار بیفتد. در این موارد، کاربر می‌تواند با فشردن مجدد دکمه قرمزرنگ سوئیچ اینرسی، دوباره جریان سوخت را به موتور خودرو بازگرداند و اتومبیل را روشن کند.

2. خرابی ایسیو

ای سی یو یا واحد کنترل الکترونیکی، به‌عنوان مغز خودروهای انژکتوری شناخته می‌شود و تمامی سنسورهای سیستم سوخت‌رسانی، انژکتورها و…‌ بر اثر دستورات صادره از ایسیو در قالب یک مجموعه منظم به کار می‌افتند و موجب روشن‌شدن موتور خودرو می‌شوند؛ بنابراین، اگر این مرکز فرماندهی از کار بیفتد، مسلما تمامی زیرمجموعه آن نیز از کار خواهد افتاد و موتور خودرو خاموش خواهد شد.

۳. خرابی کویل

کوئل به‌عنوان یک ترانسفورماتور افزاینده، برق دریافتی از آلترناتور را تغییر ولتاژ می‌دهد و انرژی لازم را جهت تولید قوس الکتریکی در سر شمع‌ها را فراهم می‌آورد. اگر این قطعه خراب یا برق ورودی به آن قطع شود، مسلما دیگر هیچ‌گونه برقی به سر شمع‌ها نخواهد رسید و درنتیجه، هیچ نوع جرقه‌ای نیز درون سیلندر رخ نخواهد داد. فقدان جرقه در سیلندر هم به معنای عدم انفجار سوخت درون محفظه احتراق است و درنتیجه موتور روشن نخواهد شد.

گاهی اوقات ممکن است سوکت برق‌رسانی به کویل شُل شود و هنگام حرکت، از جای خود خارج شود؛ درنتیجه، موتور خودرو خاموش خواهد شد.‌ در پاره‌ای موارد نیز کویل بر اثر کارکرد زیاد از کار می‌افتد که در این هنگام نیز موتور خودرو دیگر روشن نخواهد ماند.

۴. خرابی رله دوبل

خرابی رله دوبل یکی دیگر از دلایل خاموش شدن موتور خودرو است. رله دوبل وظیفه توزیع برق میان سنسورها و عمل‌گرهای مختلف را بر عهده دارد؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه نوسان یا اتصال در مدار برق‌رسانی خودرو، احتمال خرابی رله دوبل وجود دارد و درنتیجه بسیاری از بخش‎های حیاتی نظیر سیستم سوخت‌رسانی و انژکتورها و… انرژی الکتریکی خود را دریافت نخواهند کرد و موتور خودرو از کار خواهد افتاد. لازم به ذکر است که در صورت خرابی رله دوبل، معمولا چراغ چک پشت آمپر نیز روشن نخواهد شد.

5. خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن وظیفه تجزیه تحلیل گازهای خروجی از اگزوز را بر عهده دارد و اطلاعات کسب‌شده را به ایسیو می‌دهد تا میزان پاشش سوخت را به طور دقیق تنظیم کند. در صورت خرابی این قطعه و ارسال اطلاعات کاملاً اشتباه به ایسیو، ممکن است فرمان‌های صادره از واحد کنترل با واقعیت‌های عملکردی خودرو هم‌خوانی نداشته باشد و درنهایت، ممکن است اتومبیل خاموش شود.

6. مسدودشدن هواکش و منیفولد هوا

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، اگر هوای کافی به موتور نرسد، بنزین نیز دیگر به مرحله سوختن و انفجار نخواهد رسید؛ بنابراین مسدود شدن مسیر هوای ورودی به درون موتور که شامل منیفولد ورودی نیز می‌شود، باعث خاموش شدن موتور خودرو خواهد شد‌. البته این عیب در حالت عادی بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد اما هنگامی که خودرو وارد مسیر پر از آب یا سیلاب می‌شود، ممکن است این ایراد به وقوع بپیوندد.

۷‌. خراب‌شدن پمپ بنزین یا سوختن فیوز آن

پمپ بنزین قطعه‌ای ضروری جهت ارسال سوخت از باک به درون محفظه سیلندر است که اگر از مدار خارج شود، سوخت دیگر به درون موتور راه نخواهد یافت و درنتیجه توقف ناگهانی خودرو رخ می‌دهد. معمولا این قطعه الکتریکی بعد از کارکرد‌های طولانی از کار میفتد و نیاز به تعویض پیدا می‌کند؛ اما گاهی اوقات، خرابی سوکت آن یا سوختن فیوز یا رله پمپ بنزین نیز می‌تواند دلیل ازکارافتادن این قطعه الکتریکی باشد. هم‌چنین گشادشدن درگاه فیوز نیز موجب قطع مسیر برق پمپ بنزین می‌شود.

۸. خرابی دینام یا آلترناتور

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن موتور خودرو می‌تواند خرابی دینام باشد. دینام به‌عنوان یک ژنراتور، وظیفه تامین برق خودرو و شارژ باتری را بر عهده دارد. اگر این قطعه از کار بیفتد، برق اتومبیل نیز به طور کامل قطع و موتور خاموش خواهد شد. پاره‌شدن تسمه دینام و درنتیجه عدم تامین نیروی محرکه این ژنراتور هم تخلیه برق باتری و خاموش‌شدن ناگهانی خودرو را به دنبال خواهد داشت.

۹. خرابی برخی سنسورها

وجود سنسورها به جهت جمع‌آوری اطلاعات وضعیت پیشرانه و انتقال آن به ایسیو، در خودروهای انژکتوری امروزی بسیار حیاتی و ضروری است. درنتیجه، عدم عملکرد صحیح آن‌ها موجب خاموشی موتور خواهد شد. برای مثال، می‌توان به سنسور دور موتور، حسگر فشار هوا یا مپ سنسور، حسگر فشار هیدرولیک و… اشاره کرد.

۱۰. بروز ایراد در استپر موتور یا دریچه گاز برقی موتور

اگر دریچه گاز برقی موتور دچار ایراد شود، ممکن است هوای ورودی به درون پیشرانه به صفر می‌رسد و موتور اتومبیل خاموش می‌شود. از طرف دیگر، در خودروهای انژکتوری قطعه‌ای به نام استپر موتور وجود دارد که هنگامی که پا از روی پدال برداشته شود، وظیفه تامین هوای پیشرانه را برعهده دارد؛ بنابراین اگر این قطعه با نقص مواجه شود، هوای ورودی به موتور قطع خواهد شد و درنتیجه موتور از کار خواهد افتاد.

علاوه بر موارد فوق، هر عاملی نیز که سبب اختلال در عملکرد مکانیکی موتور شود، ممکن است به خاموش‌شدن ناگهانی خودرو بینجامد. به‌عنوان مثال، می‌توان به عدم چرخش روان میل‌لنگ ناشی از خرابی یاتاقان‌ها یا افزایش بیش از حد دمای موتور اشاره کرد که در این موارد، ایسیو با توجه به دریافت علائم خطر، جهت جلوگیری از بروز ایراد اساسی در موتور پیشرانه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خاموش خواهد کرد تا نسبت به رفع عیب از سوی مالک اقدام اساسی صورت گیرد.

هم‌چنین در خودروهای مجهز به سیستم تسمه تایم، پاره‌شدن این تسمه منجر به خاموشی یک‌باره موتور خودرو خواهد شد و کج‌شدن سوپاپ‌ها یکی از ایرادات محتمل در این رخداد است که تعمیر آن نیاز به دمونتاژشدن سرسیلندر و سرویس کامل آن دارد.

 

خاموش‌شدن موتور خودرو در حال حرکت

جمع‌بندی 

در این مطلب به بررسی دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت پرداختیم. اگر در این شرایط قرار گرفتید، اولین کار شما حفظ خونسردی است و بعد از آن با رعایت تمامی جوانب احتیاط، لازم است خودرو به منتهی‌الیه سمت راست جاده یا خیابان هدایت شود و با استفاده از توان اندک سیستم ترمز و با درگیرکردن دنده‌های سنگین (در خودروهای دنده‌ای)، نسبت به توقف خودرو اقدام شود.

در خودروهای امروزی، معمولاً تنها می‌توان نسبت به چک‌کردن سوکت سنسورهایی نظیر حسگر دور موتور و نیز سوکت کویل به‌علاوه فیوزهای مربوطه به‌ویژه فیوز پمپ بنزین و سایر اتصالات الکتریکی اقدام کرد. در غیر این صورت، تنها راه چاره، تماس با مراکز خدماتی و انتقال خودرو به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز جهت رفع عیب خواهد بود.

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط تهران، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

—————————————————————————–

راه های ارتباطی با تهران پلاس

تلفن: ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۵۷۲۱۳۴۱

اینستاگرام: tehranpluscar@

کانال آپارات تهران پلاس

کانال یوتوب تهران پلاس

—————————————————————————–

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایل مسیریابی تلفن