نمونه کارها

رفع روغن ریزی جعبه فرمان تیانا

رفع روغن ریزی جعبه فرمان تیانا

رفع روغن ریزی خودرو

وجود مشکل در بخش‌های مختلف خودرو یک امر محتمل است، اما یک سری از خرابی‌ها هستند که راننده اتومبیل باید توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشد.

روغن ریزی خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر وسیله نقلیه رخ دهد؛ به همین علت نیاز است تا راننده روش‌های جلوگیری از آن را به خوبی بلد باشد. همچنین راننده‌ها باید روش‌ها برطرف کردن روغن ریزی را به درستی بدانند تا در مواقع لزوم این مشکل را برطرف کنند.

دلیل روغن ریزی خودرو

با روشن شدن موتور به منظور روانکاری قطعات ، روغن توسط اویل پمپ با فشار زیادی در کانال‌های رفت روغن تزریق می‌شود و در برگشت نیز توسط کانال‌های برگشت با فشار کمتری به کارتل باز می‌گردد.

وجود سرعت بالا در عمل تزریق و همچنین تزریق پرفشار روغن به فضای بین یاتاقانها همگی موجب می‌شوند تا روغن همواره به دنبال یک حفره برای نشت بگردد. کوچکترین سوراخ و یا عدم آب بندی می‌تواند نشت روغن را ایجاد کند و با کاهش حجم روغن موتور فاجعه رخ بدهد.

روغن ریزی خودرو می‌تواند از قسمت‌های متفاوت مانند لوله‌های منتقل کننده روغن، واشرها و مخازن روغن باشد.

اولین گام با مشاهده کردن آثار نشت روغن و تشکیل لکه‌های چرب در زیر موتور تشخیص نوع روغن می‌باشد. تشخیص نوع روغن به یافتن منشاء و سیستم نشت کننده بسیار کمک می‌کند.

انواع روغن ریزی خودرو

روغن در اکثر قسمتهای اصلی خودرو حضور دارد اما اصلی ترین آنها در زیر بررسی می‌شود.

1) روغن ریزی موتور

روغن ریزی خودرو از بخش موتور را می‌توان با تشخیص روغن موتور به عنوان روغن نشت کرده شناسایی کرد.روغن موتور ، رنگ قهوه ای با غلظت متوسط دارد. بوی خاصی نداشته و بسیار لغزنده است.

گام دوم بعد از شناسایی روغن موتور، پیدا کردن منبع روغن ریزی خودرو است. مسیر چرب شدگی حاصل از نشت را بر روی یدنه موتور دنبال می‌کنیم . هرچه به سمت بالاتر حرکت می‌کنیم به معنی این است که قطعات پایین تر سالم هستند.

از پایین موتور معروف‌ترین روغن ریزی‌ها مربوط به پیچ کارتل، واشر کارتل ، کاسه نمد طرفین میل‌لنگ ، لاستیک‌های چکمه‌ای ، سنسور فشار روغن (شمع روغن) ، فیلتر روغن ، واشر سر سیلندر ، پمپ بنزین مکانیکی ، کاسه نمد میل سوپاپ ، کاسه نمد دلکو ، واشر درب سوپاپ و درب محفظه روغن است.

علت روغن ریزی موتور می‌تواند به سادگی شل بودن یک پیچ تا پیچیدگی ترک خوردن بدنه موتور باشد. در برخی خودروها نوع خاصی از نشت روغن گاها شایع می‌شود ، مثلا در خودروی پژو 206 نشت روغن از پایه‌ی نصب فیلتر روغن بسیار شایع است ، در موتور 1800 پژو 405 که در سمند و پژو پارس نیز استفاده شده با کوچکترین بی دقتی در نصب ، درب سوپاپ دچار نشت روغن می‌شود و در موتور پراید نیز کاسه نمد میل‌لنگ دارای ضعف طراحی بوده و به راحتی نشت را شروع می‌کند.

2) روغن ریزی خودرو از بخش هیدرولیک

روغن هیدرولیک معمولا قرمز رنگ بوده و غلظت کمتر از روغن موتور دارد ، خواص تمیزکنندگی دارد و با صابون دست واکنش شیمیایی ایجاد میکند.

بخش هیدرولیک فرمان نیز مانند موتور از یک پمپ روغن تشکیل شده که روغن هیدرولیک را تحت فشار به شیر فرمان خودرو ارسال می‌کند ، با کوچکترین تغییر زاویه‌ی فرمان روغن پر فشار به جک هیدرولیک تزریق می‌شود.

تمام مسیر روغن هیدرولیک پر از اتصالات فلزی و لاستیکی است که مستعد نشت هستند اما شایع ترین نشتی هیدرولیک از فشنگی کنترل فشار روغن در این سیستم است .

در نظر داشته باشید که خود پمپ نیز دارای یک مغذی چرخان است که توسط یک کاسه نمد آب‌بند می‌شود که احتمال خرابی و نشتی دارد.

متد نشتی یابی در این قسمت نیز مانند موتور بررسی سیستم از پایین به بالاست . در این سیستم نشتی شایع را می‌توان به فشنگی فشار ، لوله‌های تزریق پرفشار روغن و کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی نسبت داد.

3) روغن ریزی خودرو از بخش ترمز

روغن ترمز ممکن است درچند رنگ متفاوت در بازار موجود باشد اما رنگ زرد ، آبی و سبز برای نشد این روغن بسیار شایع است. غلظت بسیار پایینی دارد و خاصیت تمیزکنندگی زنگ آهن را دارد . لغزندگی کم داشته و در صورت ترکیب با آب خنثی می شود.

در سیستم ترمز هر خودرو از روغن ترمز به منظور انتقال نیرو استفاده می‌شود و همان‌گونه که می‌دانید فشار این سیستم به هیچ وجه پایین نیست و از طرفی به منظور به حداکثر رساندن سرعت انتقال نیرو از روغن با دانه بندی هیدرولیکی ریز و غلظت پایین بهره می‌گیرند.

وجود کوچکترین حفره در کل سیستم ترمز موجب تخلیه روغن و ازکار افتادن سیستم ترمز می‌شود که بسیار خطرآفرین است.

متد تشخیص روغن ریزی در سیستم ترمز شبیه به موتور خودرو نیست. با پایین رفتن سطح روغن و یا ایجاد رد خیسی در داخل رینگ لاستیک خودرو وجود نشتی قابل تشخیص است و برای تشخیص دقیق علت باید چرخ مذکور باز شده و توسط تکنسین فنی مورد بررسی قرار گیرد .

اگر سطح روغن بدون خیس شدن چرخها پایین رفت یعنی نشتی روغن در دیگر اجزای سیستم ترمز است که باید خودرو به تعمیرگاه منتقل شده و تمام مسیر عبور روغن ترمز بازرسی شود تا محل نشتی پیدا شود.

شایع‌ترین نشتی‌ها در سیستم ترمز نشتی از لوازم لاستیکی موجود در هر چرخ و پیچ‌های متصل کننده‌ی لوله‌های منتقل کننده روغن به سیلندر اصلی روغن است اما گاهی خرابی به پیچیدگی پوسیدگی لوله‌های انتقال روغن است.

4) روغن ریزی از گیربکس

روغن ریزی گیربکس معمولا به سختی از روغن ریزی موتور قابل نشخیص زیرا که از نظر ساختاری و کیفیت ، روغن گیربکس و روغن موتور تقریبا یکسان است. تنها تفاوت این دو روغن در بررسی ظاهری غلظت بیشتر روغن گیربکس است که به راحتی و توسط دست قابل تشخیص نیست .

البته در گیربکس اتوماتیک ، روغن گیربکس شباهت بسیار زیادی به روغن هیدرولیک فرمان دارد. متد تشخیص محل روغن ریزی نیز بسیار شبیه موتور است و برای تشخیص نشتی از پایین به بالا به دنبال مسیر روغن می‌رویم.

از شایعترین روغن ریزی های گیربکسی می‌توان به پیچ تخلیه گیربکس ، نشت از کنار سنسورهای دور موتور و دنده عقب ، کاسه نمد سرشفت کلاچ، کاسه نمد سرپلوس، واشر درب گیربکس، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک ، شیربرقی‌های کنترل جریان روغن گیربکس اتوماتیک و یا شکستگی پوسته گیربکس اشاره کرد.

تخلیه روغن گیربکس دستی موجب افزایش حرارت و اصطکاک و کاهش روانکاری و در نهایت آسیب جبران ناپذیر به گیربکس اشاره کرد و در گیربکس اتوماتیک ، کاهش قدرت گیربکس در مراحل اولیه و سپس از کار افتادن گیربکس و همچنین خرابی قطعات الکترونیکی از نتایج نشت روغن است.

 

رفع روغن ریزی جعبه فرمان

برطرف کردن روغن ریزی خودرو

گفتیم گام اول در بررسی روغن ریزی تشخیص محل روغن ریزی است اما همین کار نیز به راحتی انجام نمی‌شود به منظور یک بررسی روغن ریزی به صورت حرفه‌ای مراحل زیر را باید طی کرد.

– با تشکیل لکه‌های چربی در زیر خودرو محدوده‌ی تقریبی روغن ریزی را مشخص کنید.( محفظه موتور ، نیمه‌ی میانی خودرو ، چرخ‌های عقب و….)

– خودرو را به کارواش برده تا از زیر تمام قطعات موجود در محدوده‌ی روغن ریزی را به خوبی شست شو دهند. در مورد محفظه موتور ، خودرو باید موتورشویی شود.

– خودرو را به مدت دو الی سه روز ( حدود 300 کیلومتر مسافت ) به صورت عادی سوار شوید.

– حال مسیر عبور روغن به خوبی بر روی بدنه ظاهر شده و با گرفتن رد روغن مستقیما به قطعه خراب دست پیدا می‌کنید.

برطرف کردن روغن ریزی بسته به نوع آن متفاوت است ، کاسه نمد‌ها تعویض و سنسورها توسط نوار تفلون آب بند می‌شوند. شکستگی بدنه توسط چسب و جوش ترمیم و خرابی پیچ‌ها تعمیر می‌شود.

حرف آخر
روغن ریزی می‌تواند یک مسئله‌ی قابل چشم پوشی باشد اما مواری نیز از آتش گرفتن خودرو بر اثر نشت روغن بر روی اگزوز گزارش شده است. روغن ریزی خودرو را جدی بگیرید و برای تشخیص و برای رفع آن اگر تجربه فنی کافی را ندارید به مرکز تخصصی تهران پلاس بروید.

رفع روغن ریزی جعبه فرمان در تعمیرگاه تخصصی تهران پلاس:

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط تهران، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

—————————————————————————–

راه های ارتباطی با تهران پلاس

تلفن: ۴۴۵۱۲۹۰۹-۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۵۷۲۱۳۴۱

اینستاگرام: tehranpluscar@

کانال آپارات تهران پلاس

کانال یوتوب تهران پلاس

—————————————————————————–

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایل مسیریابی تلفن