بلاگ

هر انچه که درباره موتور خودرو باید بدانید

در این مقاله دایرکتینو درباره اساس یک موتور بحث خواهد شد و سپس به جزئیات چگونگی اتصال قطعات به یکدیگر و کارشناسی خودرو خواهیم پرداخت.هدف از یک موتور بنزینی تبدیل بنزین به حرکت است. بنابراین خودروی شما می تواند حرکت کند و ساده ترین راه برای ایجاد حرکت، مشتعل ساختن بنزین در داخل موتور است. بنابراین موتور ماشین یک موتور احتراق داخلی است. یعنی احتراق به صورت داخلی اتفاق می افتد.

دو نکته قابل توجه:

احتراق در تعمیر موتور ماشین خارجی یا داخلی است یا خارجی انواع مختلف موتورهای احتراق داخلی

  • موتورهای دیزلی
  • موتورهای توربینی- گازی

موتورهای دیگری از قبیل موتور های احتراق خارجی نیز وجود دارد، موتور بخار در قطارهای قدیمی و قایق های قدیمی بهترین مثال از یک موتور احتراق خارجی است. سوختهایی از قبیل زغال سنگ، چوب، روغن و… در یک موتور بخار در بیرون از آن می سوزند و بخار تولید می کنند و بخار در داخل موتور ایجاد حرکت می کند.

موتورهای احتراق داخلی نسبت به موتورهای احتراق خارجی پر بازده هستند.(سوخت کمتری در هر مایل مصرف می کنند) به علاوه یک موتور احتراق داخلی نسبت به موتور احتراق خارجی معادل خود کوچکتر است. در ادامه به فرایند احتراق داخلی با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

احتراق داخلی:

اگر مقدار اندکی از سوخت با انرژی بالا (مانند بنزین) را در یک فضای کوچک و بسته مشتعل کنیم، انرژی باور نکردنی از انبساط گازها آزاد می شود. شما می توانید با استفاده از این انرژی یک سیب زمینی را تا ۵۰۰ فوتی پرتاب کنید. در این مورد این انرژی تبدیل به حرکت سیب زمینی می شود، البته این انرژی را می توان برای اهداف مهم تری نیز استفده کرد. به عنوان مثال، اگر بتوان یک چرخه ایجاد کرد که انفجارات شبیه این را صد بار در دقیقه انجام دهد و اینکه اگر بتوانید انرژی تولیدی از یک راه مفید مهار کنید چیزی بدست می آید که ساختار(هسته) موتور ماشین است . یعنی شروع حرکت خودرو و ساختار اصلی موتور خودرو تبدیل انرژی حاصل از سوخت و تبدیل به انرژی حرکتی است.

قسمت های اصلی موتور:

سیلندر قلب موتور است که پیستون در داخل آن بالا و پائین می رود. موتوهایی با یک سیلندر وجود دارند که از این نوع موتورها در ماشین های چمنزنی استفاده می شود. اما بیشتر خودروها بیشتر از یک سیلندر دارند (۴،۶،۸ سیلندر) . در یک موتور چند سیلندر، سیلندر ها معمولا در یکی از این سه حالت  چیده می شوند:

  • خطی
  • خطی با زاویه
  • Vشکل (خورجینی)
  • تخت

که در شکل های زیر نشان داده شده است :

  • موتورها خطی :

سیلندرها در یک خط و در یک ردیف مرتب شده اند، تمامی موتورهای 4 سیلندر دنیا ( یا بهتر بگوییم بیشتر آنها ) به این ترتیب قرارگیری موجود هستند.

  • موتورهای خطی با زاویه :

این نوع سیستم ، به مانند همان سیستم خطی مستقیم ، تمام سیلندرها در یک ردیف و در یک خط ( به همین دلیل سیستم خطی به inline نیز شهره هستند ) ، قرار داشته ولی تنها نکته ای که در این مهم جای دارد ، زاویه قرار گیری سیلندرها نسبت به قائم ، مابین 15 تا 60 درجه بوده ، و دلیل این مهم استفاده از قابلیت موتورهای مورب ( خورجینی ) بوده ، که این موتورها دارای دور گیری بسیار بالایی می باشند ، و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی ، بتوانند قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی بوده ( منظور اینکه شتاب دهی خودرو را در دورهایی پایین نیز به راحتی میسر نمایند).

  • موتور خورجینی :

سیلندرها در این حالت در دو ردیف که نسبت به یک دیگر زاویه مشخصی دارند قرار گرفته اند. این گونه موتورها ، پس از آرایش خطی ، معروف ترین مدل موتورها در میان خودرو سازان بوده . پیدایش این موتورها به دلیل این بوده است که گاهی خودرو سازان تا 12 سیلندر را در یک ردیف قرار می-داده اند ، که این خود باعث بوجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است .

موتور تخت :

سیلندرها در این حالت در دو ردیف مخالف همدیگر قرار دارند. موتور تخت یا به اصطلاح انگلیسی Flat Engineو یا به اصطلاح صنایع خودرو موتور بوکسوری که باز هم در زبان انگلیسی به Boxer Engine‏ شهره دارند ، نوعی موتور احتراق داخلی است که پیستون‌های آن در امتداد صفحه افق جابجا می‌شوند. سیلندرها در دو طرف میل لنگ قرار دارند و هریک از پیستون‌ها توسط یک پین میل لنگ ( یا همان یاتاقانهای متحرک در اصطلاح عادی ) کنترل می‌شوند. ا

اجزای اصلی یک موتور احتراق داخلی پیستونی

  • بلوک سیلندر
  • سرسیلندر
  • پیستون‌ها
  • شاتون‌ها
  • میل‌لنگ
  • میل‌بادامک
  • سوپاپ‌ها
  • تسمه یا زنجیر تایم
  • جعبه فرمان

سیستم ضمن انتقال نیروی چرخش فرمان، جهت حرکت آن را نیز به چرخ‌ها منتقل کرده و به این ترتیب مسیر حرکت خودرو را مشخص می‌کند. سیستم فرمان نیز مانند دیگر بخش‌های فنی خودرو تاکنون پیشرفت فراوانی داشته و اجزای آن تغییرات زیادی کرده‌اند. یکی از اجزای اصلی سیستم فرمان،  تعمیر جعبه فرمان است که عمده تنوع سیستم به آن بستگی دارد. در واقع نوع جعبه‌ فرمان است که نوع این سیستم را تعیین می‌کند. بنابراین برای شناخت کامل سیستم فرمان، نیاز به شناخت جعبه فرمان با تمام جزئیات داریم. اکنون قصد داریم تا با بررسی جزئیات این قطعه، انواع و وظایف آن را در سیستم فرمان بشناسیم.

نکاتی کلیدی درباره ی تعمیر جلوبندی :

وقتی که شاسی خودروی شما ضربه می خورد مخصوصا زمانی که ضربه ی وارد شده هم از سمت جلو باشد، شاسی از حالت فابریک خود خارج می شود .

تعمیرگاه ماشین خارجی دارای مجرب ترین افراد در تمام حوزه های مربوط به تعمیرات خودرو است و در زمینه ی تعمیر جلوبندی خودروی شما می تواند مشاوری بسیار توانا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایل مسیریابی تلفن